Webwinkeltaal

Je stapt een winkel in. Dan is het toch fijn als je daar een assortiment op maat aantreft dat aantrekkelijk is uitgestald. En het is ook prettig als je met vragen terechtkunt bij professioneel personeel, dat je vriendelijk te woord staat met kennis van zaken…

 

Vertaal dit alles nu eens naar een digitale winkel, ofwel een webshop. Daar gaat het nogal eens mis. Want in een online shop ontbreken deskundige verkopers en mooie spullen die je kunt aanraken en uitproberen. Een webwinkel moet het helemaal hebben van beeld en tekst. Goede, duidelijke foto’s zijn daarom een vereiste. Maar net zo belangrijk zijn goede, duidelijke teksten. En dat taalhoofdstuk is mijn terrein!

 

Overtuigende webshop teksten

Er wordt op steeds grotere schaal online geshopt. En dus schieten webwinkels als paddenstoelen uit de grond. Veel ondernemers denken: “Die tekst over m’n producten of diensten schrijf ik zelf wel even.” Maar met een foutloze tekst ben je er nog niet. Webschrijven is een vak.

De tekst in je webshop moet drempels wegnemen, dus elke onduidelijkheid is er één teveel. En de tekst moet nog veel meer: informatie geven, maar ook werven, motiveren, inspireren, mensen over de streep halen. Want dan pas gaan je online bezoekers over tot de aanschaf van je product of dienst.

blog-4-webshopteksten2

Surfgedrag

Ze hebben je webshop gevonden: hoera, 10 punten! Maar… daarmee zijn je bezoekers nog niet je klanten. Hoe lang blijven ze op je site? Welke pagina’s bezoeken ze? Zijn ze binnen 3 seconden weer verdwenen of is hun interesse gewekt? Hoeveel procent van je bezoekers gaat over tot koop? Waar haken bezoekers voornamelijk af? Op de homepage of tijdens het bestelproces? Gouden informatie voor een ondernemer!

 

Schrijven op doelgroep

Bij het schrijven verplaats ik me elke alinea weer opnieuw in de doelgroep. Wie bezoeken de webshop? Wat willen deze potentiële klanten lezen, weten, zien? Waar zitten hun twijfels, hoe neem ik die weg met heldere taal? Straalt de inhoud professionaliteit en betrouwbaarheid uit? Webshop teksten schrijven is een vak apart – en een uitdaging.

 

Tekst voor een online winkel

Een voorbeeld? Vorig jaar schreef ik de webteksten voor een trouwringen webshop. Meteen ook een leuk voorbeeld, want de drempel om trouwringen online te kopen is nog hoog. Dus is het belangrijk dat de teksten en foto’s alle mogelijke drempels wegnemen. Een heel pakket aan maatregelen!

De teksten moesten to the point, wervend en glashelder zijn. Elke productpagina is voor het overzicht bovendien voorzien van een lijstje met specificaties en een duidelijke call to action in het groen. Op de foto’s kun je de ringen niet alleen in het groot bekijken, maar ook zien hoe ze aan de hand staan. Je kunt ze zelfs 360° laten roteren! Hier zie je 1 van de meer dan 100 pagina’s die ik heb geschreven voor de webshop Trouwringen24.nl

 

De focus op online klanten

Heb je een webshop? Ga dan eens na of hij antwoord geeft op de volgende vragen:

  • Wie ben je?
  • Wat maak je of lever je?
  • Waarom moet ik bij jou zijn en niet bij je concurrent?
  • Wat is er zo onderscheidend aan je product of dienst?

 

Tekstschrijven voor een webshop begint voor mij als webschrijver met goed overleg. Samen bespreken we het doel van je webwinkel, je producten/diensten, we bekijken wie je doelgroepen zijn en hoe je bezoekers van je webshop tot online koop aanzet. blog-4-webshopteksten-1Gedegen voorwerk leidt tot goede teksten. En die leiden weer tot meer omzet. Plus blije online klanten. Iedereen blij.
Wat heb ik toch een leuk vak…